مقالات

تولید و ساخت قطعات لاستیکی

تولید و ساخت قطعات لاستیکی

تولید قطعات لاستیکی از جمله اورینگ و واشر در سال‌های اخیر در کشور رشد قابل توجهی داشته است. امروزه، اکثر دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی از قطعات لاستیکی بسیار متنوعی ساخته شده‌اند. به همین دلیل است که کارخانه‌ها و تولیدکنندگان بسیار زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت شده‌اند.

از جمله مزایای قطعات لاستیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا
  • استحکام کششی قابل قبول
  • مقاومت بالا در برابر پارگی
  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • مقاوم در برابر مواد خورنده
  • عایق الکتریکی بسیار عالی

این ویژگی‌های منحصر به فرد لاستیک باعث شده است که لاستیک‌های طبیعی و مصنوعی در صنایع مختلف جایگزین پلاستیک و فلز شوند.

نمونه کارهای ساخت قطعات لاستیکی
انواع واشر و اورینگ لاستیکی
کاور کابل ولتاژ بالا
قطعه لاستیکی مخزن
قطعه لاستیکی خودرو
جهت سفارش و ساخت قطعات لاستیکی با گروه تمکو رابر در ارتباط باشید.

لاستیک و لاستیک‌سازی

قطعات لاستیکی معمولاً در کارخانه‌ها و کارگاه‌های لاستیک‌سازی تولید می‌شوند. به طور کلی، دو نوع لاستیک وجود دارد: لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی. لاستیک‌های طبیعی از نوعی گیاه بومی کشور برزیل تولید می‌شوند. اما لاستیک‌های مصنوعی طی یک فرآیند شیمیایی از پلیمرهای مصنوعی مختلف به دست می‌آیند. به همین دلیل، برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد لاستیک طبیعی را ندارد.

علاوه بر این، تغییر خواص لاستیک طبیعی چندان ساده نیست در حالی که می‌توان خواص لاستیک مصنوعی را با توجه به کاربردش تغییر داد. در صنایع لاستیک‌سازی معمولاً از لاستیک‌های مصنوعی استفاده می‌شود.

کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع مختلف

تکنولوژی و دستگاه‌های لازم جهات تولید این نوع قطعات در کشور نسبت به سال‌های گذشته، بشیار پیشرفته‌تر شده‌اند. قطعات لاستیکی به دلیل پیشرفت ماشین آلات مکانیزه در ابعاد و اشکال متفاوتی ساخته می‌شوند.

این در حالی است که سهم جهان از این بازار تنها 35 درصد است. آمریکا پس از آسیا، رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده است. ارزان بودن مواد اولیه، زیاد بودن تعداد صنایع وابسته، وجود کائوچوی طبیعی و همچنین جمعیت زیاد باعث شده است که این دو قاره هم از نظر تولید و هم از نظر مصرف قطعات لاستیکی پیشتاز باشند.

بازار تولید قطعات لاستیکی در کشور

صنعت تولید قطعات لاستیکی در کشور بیش از 60 قدمت دارد. در سال‌های اخیر، این صنعت به دلیل افزایش تقاضا با رشد قابل توجهی همراه بوده است. استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و اصفهان از پیشتازان تولید قطعات لاستیکی در کشور به شمار می‌شوند. در حال حاضر، قاره‌ی آسیا را می‌تواند اصلی‌ترین بازار مصرف قطعات لاستیکی دانست.

از قطعات لاستیکی همچنین برای تولید قطعات مقاوم به حرارت، مقاوم به انواع مختلفی از مواد شیمیایی، قطعات ضد اسید و قطعات ضد آتش نیز استفاده می‌شود. از جمله قطعات لاستیکی پرکاربرد در صنایع می‌توان به تایر خودرو، تایر دوچرخه، قطعات لاستیکی ماشین آلات کشاورزی، قطعات لاستیکی خودرو، قطعات لاستیکی جلوبندی خودرو، دستکش‌های لاستیکی و قطعات لاستیکی صنعتی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *